Tomas Tivemark är en bokdebutant med ett imponerande CV. Bakom sig har han TV-succéer som ”Bert” och ”Svensson, Svensson” som han varit med och skapat. I år är han aktuell i ett helt annat format, som enligt honom själv föranletts av en helt annan skrivupplevelse.
— I film och TV har man ju skådespelare som gestaltar, kamerarörelser som bygger stämning, musik, med mera. Att skriva en bok är att skriva oceaner av text där endast orden ska skapa allt det där som ”laget” vid en filminspelning kan skapa tillsammans, förklarar Tomas Tivemark.
Vera Malms vidunderliga äventyr är en härlig berättelse i feelgood-anda. Läsaren lär känna Vera Malm; en flicka från landet som efter sin älskade morfars bortgång reser till huvudstaden tillsammans med sin ko Ella. Där råkar Vera ut för en rad oväntade möten, på ett fantastiskt osannolikt sätt som för tankarna till Forrest Gump.
— Eftersom det var min första bok ville jag skriva i en genre jag gillar personligen, det vill säga lite lätt ”förhöjt”. Som en saga för vuxna, säger Tomas.
Vilka är dina egna inspirationskällor?
— Terry Gilliam, regissören till bland annat ”Brazil” och ”Fisher King”. Jag läser helst Vladimir Nabokov. Och så är jag förtjust i lite naiva huvudkaraktärer, som till exempel Furst Mysjkin i Dostojevskijs Idioten eller Peter Sellers i ”Welcome Mr. Chance”. Deras oförmåga att vara baksluga och bara tro det bästa om människorna omkring dem. Den oförmågan påverkar omgivningen och skapar en snällare omvärld.
“Skriv! Skriv och ha skoj och skriv igen! Skriv!”
Vad är ditt bästa tips till den som drömmer om att ge ut sin berättelse?
— Skriv! Skriv och ha skoj och skriv igen! Skriv! Disciplinen avgör om det kommer att bli en färdig bok eller inte.
Sedan Vera Malms vidunderliga äventyr kommit ut har den fortsatt att möta en förväntansfull läsarskara. Många har också hittat till den fina ljudboksinläsningen, som Suzanne Reuter gjort — en kär kollega till Tomas från tiden med ”Svensson, Svensson”.
”Svensson, Svensson” har ju verkligen kultförklarats. Berätta lite om hur det var att jobba med en sådan TV-succé?
— Väldigt skojigt, och intensivt! Vi spelade in ett avsnitt i veckan och spelade två föreställningar inför olika publik. De skämt som inte fungerade i första föreställningen strök vi, och skrev nya skämt som skådespelarna fick lov att lära sig blixtsnabbt inför andra föreställningen. Ett lyckat samarbete som jag ser tillbaka på med glädje, berättar Tomas.