Några av Sveriges största stjärnor och unga makthavare idag föddes på Internet. Nu skriver de egna, extremt framgångsrika, böcker. Förläggaren Anders Sjöqvist ger ut dem.
Joakim Lundell är Sveriges största influencer. Boken om hans liv, Monster, släpptes i höstas och orsakade massbeställningar från bokhandlarna. Internet svämmade över av bilder på förväntansfulla läsare, många av dem deklarerade dessutom att de aldrig brukar läsa böcker annars. Mycket stort genomslag alltså. Ändå blev skandalskriverierna runt boken förvånansvärt få.
– Jag frågade Jocke om det där, och han sa bara att ”jag är inte sådan”. Allt han har gjort har han redan pratat om öppet, säger Anders Sjöqvist på bokförlaget Forum, som blivit något av ett standardbokförlag för influencers. Och Anders Sjöqvist ansvarar för många av dem. Sedan flera år bedriver han och hans kollegor på förlaget ett aktivt uppsökande arbete. De gör en omfattande research i sociala kanaler för att hitta profiler som kan passa i bokform.
Viktiga ämnen hamnar på samhällsagendan
Det första stora influencer-släppet på Forum var Ja jag har mens, hurså? av dåvarande Youtubern och programledaren Clara Henry. En omedelbar och stor framgång, som har följts av andra succéer som Ibland mår jag inte så bra av Therése Lindgren och Min superkraft av Viktor Frisk. Viktiga ämnen som drabbat, engagerat och inte minst hjälpt många. Ämnen som psykisk ohälsa och ADHD har hamnat på samhällsagendan och som diskussion vid de svenska de middagsborden på ett helt annat sätt än tidigare. För precis som att vi tar våra Youtubers ord på allvar och låter dem bli som de vänner vi inte känner, blir också budskapen i deras böcker något som är viktigt för oss. Och det är en del av en influencers unika förmågor.
Men är det en självklar framgång att kontraktera en influencer som författare? Så klart inte, förklarar Anders Sjöqvist.
– De måste ha något att säga också. Av alla jag träffar så är det kanske en av tio som faktiskt blir en bok. Men de flesta influencers är så medvetna om sitt varumärke att de själva förstår när de har något som passar i bokform.
Influencers har unik direktkontakt med målgruppen
Något annat som är speciellt med influencers är att de har direktkontakt med sina läsare på ett sätt som de flesta författare inte har. De har dessutom ett omfattande marknadsföringsarbete med sina varumärken redan i gång. Där kan en bok med rätt budskap göra stor skillnad.
– Rätt influencer ska skriva om rätt sak. Det är ju så vitt skilda personer. Ta till exempel Kristian Gidlund och hans I kroppen min, som blivit en sorts klassiker. En bok som drabbade så oerhört många. Han var också en sorts influencer och hade vid tiden för utgivning Sveriges största blogg.
Anders Sjöqvist ser en stor möjlighet för etablerade personer att nå ut mycket bredare genom att skapa och bli betydelsefulla på sociala plattformar. En person med ett nischat Instagramkonto med 100 000 följare säljer garanterat mer böcker än den som har ett enbart privat konto med några hundra.
Men viktigt är att inte vilka budskap som helst kan bli bok bara för att de råkar vara stora på nätet – och där skiljer sig Sverige en del från andra länder där exempelvis Youtubers säljer böcker som ett sorts merchandise. (En del av dessa översätts, PewDiePies bok Den här boken älskar dig är ett exempel). I Sverige vill vi läsa böcker med mer innehåll, enligt Anders Sjöqvist.
Kan man se dem på Youtube kan man väl läsa deras böcker?
Många influencers har en bred målgrupp, som inte sällan går ner i åldrar. Det har hänt att Anders Sjöqvist får oroliga samtal från föräldrar som undrar om de vågar ge Joakim Lundells Monster till sitt barn. Det är en bok med bitvis både drabbande och väldigt svåra upplevelser beskrivna. Passar det verkligen för barn?
– Jag brukar svara ”Låter du dina barn titta på Youtube? Har du någon aning om vad de ser där?”. Många har ingen koll alls, men när det blir bok börjar de oroa sig. ”Köp boken och läs den själv först. Då har ni äntligen något att prata om”, brukar jag också säga.
Det kan verkligen vara en idé för den som vill förstå hur dagens samhälle ser ut – att läsa böcker skrivna av influencers. För väldigt många konsumenter, vuxna som barn, blir deras böcker som ett slags ”biblar”. Och med all rätt.
– De som blir influencers är oftast oerhört speciella människor som vågar visa upp både styrkor och svagheter – det finns ofta något som skaver. Det är därför de blir så intressanta. Ta Joakim Lundell, han är så oerhört transparent. Han våndas, vrider sig i ångest på film, för att i nästa stund visa upp en rent fysisk lycka.
Den transparensen, i kombination med antingen ett extremt bra affärssinne som Therese Lindgren, eller som i Joakims fall ett proffsigt team, är själva nyckeln till deras framgångar.
– Jag är så glad att våra svenska Youtubestjärnor har ett seriöst anslag och verkligen känner sina följare. För det handlar verkligen om att balansera på en knivsegg ibland, säger Anders Sjöqvist.
Fakta: Svenska influencers som skrivit böcker
Therése Lindgren: Ibland mår jag inte så bra och Vem bryr sig?
Clara Henry: Ja jag har mens, hurså?
Isabella Löwengrip /Pingis Hadenius: Economista och Aktiedrottning.
Isabella Löwengrip: Egoboost, Isabellas hemligheter och Babyboost
Joakim Lundell: Monster
Elaine Eksvärd: Härskarteknik, Vardagsmakt, Medan han lever och Vi måste prata
Viktor Frisk: Min superkraft
Nellie Berntsson: Jag är Nellie
Hampus Nessvold: Ta det som en man
Fakta: Vad är en influencer?
En influencer är en person som i offentligheten berättar om sin vardag, sin konst eller sina intressen. Något som definierar en influencer är att hen inspirerar, motiverar (och provocerar) andra genom sitt uppbyggda förtroende.
Av Johanna Stenius