Den 24 september öppnas de hypotetiska dörrarna till Bokmässan, som i år är helt digital. Pandemin har gjort det omöjligt för oss att mötas i större grupper och i slutet av april meddelade man att det för första gången på 35 år inte blir någon fysisk bokmässa i Göteborg 2020. Initiativen Litteraturfestivalen och Bildningshubben, där Bonnierförlagen för övrigt arrangerar BonnierHoops-scenen, är tänkta att ersätta den fysiska mässan och består av livesändningar med seminarier, samtal och andra aktiviteter.
Den digitala satsningen till trots är vi många som saknar att armbåga oss fram genom folkhavet i Svenska Mässan. I syfte att förstå vad läsare och mässbesökare kommer att sakna mest skickade Bonnierförlagen i månadsskiftet maj/juni 2020 ut en enkätundersökning till en rad olika grupper. Enkäten skickades ut till bokälskare, bibliotekarier, förlagsmedarbetare, författare, lärare och självidentifierande kulturtanter. Även SelmaStories följare deltog ivrigt såklart – totalt samlade man in 680 svar.
Läs mer: Hur mycket boknörd är du? Testa dig själv här!
Så vad saknar vi mest med Bokmässan? Det visade sig vara mer än det uppenbara. Självklart saknar vi att lyssna på intressanta författarsamtal, botanisera bland aktuella böcker och upptäcka nya spännande författare. Men det finns också så mycket mer som hör Bokmässan till. En tredjedel saknar ”att shoppa jättejättemånga böcker och bära runt dem i fina påsar”, 29 procent saknar att spana efter kända författare och en fjärdedel saknar något som många av oss kanske inte uppskattat under tidigare mässor: att trängas och knuffas med tusentals andra bokälskare.
Missa inte! Guiden till höstens största bokevent – som du följer hemifrån
– Föga förvånande är författarsamtalen det som besökarna kommer sakna mest, följt av att få en överblick över utgivningen och att se alla nya böcker. Till allas vår glädje kommer vi att kunna leverera flera av de saker som besökarna saknar mest digitalt istället. Bland de som åker till mässan i sin yrkesroll är det naturligtvis ett viktigt sätt att få inspiration till sitt jobb. Även detta hoppas vi kunna bidra med digitalt, exempelvis genom flera av de författarsamtal vi producerat. Författarna saknar de sociala mötena mest, och kontakten med läsarna. Den biten är naturligtvis mer av en utmaning att få till utan det fysiska mötet, men livesändningar hjälper en bra bit på vägen, säger Kristina Thorén, Customer Insight Manager på Bonniers Bokklubbar, som har arbetat med undersökningen.
Även det sociala är en stor del av Bokmässeupplevelsen. I undersökningen uppger 30 procent att de saknar att träffa och umgås med sina kollegor, och drygt 13 procent saknar att hänga en hel helg med sina bästa bokkompisar. Räkmackan på Gothia är särskilt populär bland kulturtanter där hela 43 procent uppgav att de skulle sakna den majonnäsfyllda matupplevelsen, jämfört med sex procent sett till alla respondenter.
Missa inte! 10 gif:ar som beskriver livet som boknörd
Särskilt branschfolk använder gärna Bokmässan som ett tillfälle att mingla och knyta kontakter. Drygt sex procent uppger att de sörjer det kända barhänget på Park Lane. Bland gruppen förlagsmedarbetare – som visserligen består av endast tre respondenter – är det så få som 0,0 procent som saknar barhänget. En siffra som knappast kan ses som representativ för hela förlagsbranschen.
Läs mer om: Crimetime på Bokmässan
Trots att vi saknar räkmackorna, doften av svett och böcker på mässgolvet och de slingrande signeringsköerna kommer det digitala formatet med flera fördelar. När allt som krävs för att ta del av mässan är en dator, platta eller telefon och en internetuppkoppling kan fler ta del av programpunkterna, även de som inte hade kunnat ta sig till Göteborg. Och till skillnad från den fysiska mässan är alla seminarier under den digitala bokmässan gratis.
– Men samtidigt längtar vi såklart till en tid när vi kan ses och tillsammans njuta av alla fantastiska böcker och möten, säger Kristina Thorén.
Topp 10 – det här saknar ni mest från Bokmässsan
Att lyssna på intressanta seminarier, 77%
Att få en överblick av höstens alla aktuella böcker, 57,9%
Att se alla nya böcker, 55,7%
Att upptäcka en författare jag inte kände till innan, 45%
Att hitta inspiration till mitt jobb, 43,6%
Att fynda höstens nya böcker till riktigt bra priser, 37,6%
Att shoppa jättejättemånga böcker och bära runt dem i fina påsar, 33%
Att få träffa och umgås med mina kollegor, 30,3%
Att spana efter kända författare, 29,8%
Att få en pratstund med en favoritförfattare, 26,7%