5 älskade bokklassiker i lättläst version
Boktips

5 älskade bokklassiker i lättläst version

Alla borde få möjlighet att erövra språket och få gå in i böckernas värld. Därför är vi glada att bokförlaget Hedvig finns. De ger ut lättlästa böcker för både vuxna och unga – och här listar vi fem klassiker där texten och berättelsen är mer läsvänlig.

Av: Johanna Stenius
Fotograf: Getty
Publicerad: 14 september 2021

Alla borde få möjlighet att erövra språket och få gå in i böckernas värld. Därför är vi glada att bokförlaget Hedvig finns. De ger ut lättlästa böcker för både vuxna och unga – och här listar vi fem klassiker där texten och berättelsen är mer läsvänlig.

1. Möss och människor av John Steinbeck

5 älskade bokklassiker i lättläst version

John Steinbecks gripande klassiker från 1937. I Möss och människor får vi bekanta George och Lennie som lever på landsbygden i Kalifornien under depressionen. De försörjer sig genom att arbeta på olika gårdar. Vännerna drömmer om att tjäna ihop så mycket pengar att de kan köpa en egen gård. En plats där de aldrig mer ska behöva ta order från någon. Lennie är snäll och vill aldrig något illa, men hans försök att närma sig människor missförstås ständigt. George måste göra sitt yttersta för att skydda honom.

Köp boken här.

2. Dvärgen av Pär Lagerkvist

5 älskade bokklassiker i lättläst version

Vid en italiensk furstes hov under renässansen lever en dvärg. Han är fylld av ondska. På kvällarna berättar han i sin dagbok om livet och människorna i palatset. Han avskyr deras kärlek, ideal och drömmar. Det enda som gör honom glad är mord och våld. När krig bryter ut blir han lycklig och drömmer om att själv få gå ut i strid och döda. Nobelpristagaren Pär Lagerkvists Dvärgen är en av den svenska litteraturens stora klassiker – här i lättläst och förkortad version.

Köp boken här.
Lyssna på boken här.

3. 1984 av George Orwell

5 älskade bokklassiker i lättläst version

Georg Orwells framtidsskildring från 1949  myntade uttryck som  ”storebrorssamhälle” och hittar ständigt nya läsare. Det handlar om Winston Smith som lever ett fattigt och enkelt liv i Oceanien, en av de tre staterna i världen. Han och resten av befolkningen är ständigt övervakade av Storebror, ledaren för Oceanien. Winston arbetar på Sanningsministeriet med att ändra texter och bilder så att det verkar som att Storebror alltid har rätt. När Winston möter Julia och blir förälskad börjar han ifrågasätta sitt arbete, staten och partiet mer och mer. Den lästa versionen av klassikern kommer i januari.

Köp boken här.
Lyssna på boken här.

Läs mer: 14 mörka och fängslande dystopier

4. Agnes Cecilia av Maria Gripe

5 älskade bokklassiker i lättläst version

En av Sveriges mest älskade ungdomsromaner finns i lättläst version! Maria Gripes Agnes Cecilia handlar om den föräldralösa Nora som växer upp hos sina släktingar. När familjen flyttar till en gammal lägenhet börjar mystiska saker hända. Klockan går baklänges, en vas faller i golvet och avslöjar en hemlighet och en gammal docka tycks få liv. Varför sker allt detta? Nora letar efter orsakerna och inser att förklaringen kanske finns närmare henne än hon kunnat gissa.

Köp boken här.
Lyssna på boken här.

Läs mer: Maria Gripes åtta mest oförglömliga böcker

5. Jerusalem av Selma Lagerlöf

5 älskade bokklassiker i lättläst version

Nu finns Selma Lagerlöfs klassiker i lättläst version. Längtan efter frihet är den första delen av Jerusalem som skildrar 1800-talets Dalarna. De rika Ingmarssönerna är storbönder. De äger bygdens största gård och är vana att bestämma. Bondfolket respekterar dem och vet att en Ingmarsson följer Guds vägar och försöker leva rätt. Men livet är inte alltid enkelt. Ingmarsläkten drabbas ofta av olyckor och grym död. Kärleken är inte heller lätt att förstå sig på. När nya församlingar och idéer kommer till Dalarna förändras livet för många. Det känns plötsligt lättare att leva. Att följa Guds väg är det enda sättet att bli fri från ondska. Hur ska det gå för Ingmarsläkten? Vinner kärleken över ondskan? Vem får leva och vem får dö?

Köp boken här.
Lyssna på boken här.

INTERVJUER, TÄVLINGAR OCH ERBJUDANDEN FRÅN ADLIBRIS OCH BOOKBEAT, MEN FRAMFÖR ALLT – MASSOR AV BOKTIPS!

Prenumerera på Selmas boktips

Ja tack, jag vill gärna prenumerera på SelmaStories nyhetsbrev. Här kan du läsa hur vi hanterar dina personuppgifter.

En sida till? Fortsätt läs!