Stockholm, januari, 2020. I Husby funderat nittonåriga Yoselin över hur livet ska bli, åttioettåriga Lilly i Sollentuna tänker på hur livet blev. På Kungsholmen brottas Jonas med vad det innebär att vara en bra förälder medan Marisa är orolig över hur hon ska orka med sitt arbete inom sjukvården. Samtidigt börjar ett virus sprida sig i världen.
Julia och Niko skulle aldrig bli det där villa-Volvo-vovve- paret, men femton år och två barn senare är det just vad de är. Under en parmiddag glider samtalet in på öppna förhållanden. Som av ödet stöter Julia samma kväll på en bekant från sin tonårstid, och en gnista tänds. Hon börjar grubbla på om parlivet verkligen bara är slentriansex och dåsiga vardagkvällar, eller om det kan finnas något mer.
En fartfylld samtidskomedi med hög igenkänningsfaktor om kärlek, besatthet, tvåsamhet, och daddy issues.
”Det var inte djävulen som slagit sig ner vid mitt bord för ett kort småprat. Djävulen hade bockfot. Djävulen drack inte päronfestis. Haralds mamma var en helt vanlig kvinna.”
En svärdotter och svärmor råkar på varandra på en flygplats och behöver spendera dygnet tillsammans i väntan på ett försenat flygplan. Ju längre tiden går desto mer spänd blir stämningen, och konfrontationer blir oundvikliga. Båda vill träffa sonen, maken, efter sex veckor på behandlingshem. Vad händer när man inser att man plötsligt ingår i en tredelad parrelation?
”Allt blir bra.” Tre ord många skilsmässobarn är alltför bekanta med, och så gäller även Mary och Johns barn. Men separationen blir inte bra. John träffar någon ny blixtsnabbt, medan Mary tvingas inse att en kvinna utan partner inte anses självklart, eller ens attraktivt. John går vidare, med barnens tillit och personliga ekonomi intakt, och under tiden behöver Mary – som har lärt sig leva utefter omvärldens bekräftelse – omvärdera sig själv, sina val och sitt liv.
Reese befinner sig i en självdestruktiv cykel av att ingå i ohälsosamma förhållanden med gifta män och vara olyckligt kär i sitt ex Amy. Amy har detransitionerat och återgått till att leva som man, nu med namnet Ames. De saknar varandra, men Ames största bekymmer är att han, trots år av hormonbehandlingar, gjort sin chef gravid med hans barn. När Ames återförenas med Reese får han en insikt om möjligheten att ha en annan typ av familj.
”Detransition, baby” är en rolig och sorglig romantisk komedi, och utspelar sig i transgemenskapen i New York. Boken har nominerats till Women’s Prize for Fiction 2021.
Djävulsgreppet handlar om en kvinna som anländer till Florens och besväras av sin känsla av utanförskap. Hon känner inte igen sig i kyrktornen, tegeltaken, eller de älskande paren som går hand i hand på gatorna. Inte heller i den man hon träffat. Men hon kommer från ett kargt land, hon har mycket att lära, och han kan säkerligen vara den som kan ta sig igenom permafrosten inombords. Romanen handlar också om deras kroppar och sinnen, och hur deras grepp om varandra hårdnar allt mer.
En vacker dag lämnar jag honom är författarens personliga berättelse om en farlig passion som fick henne att tappa greppet om sig själv och hennes barn. Mannen hon mötte krävde hennes fulla uppmärksamhet och blev en del av hennes liv under en alltför lång tid. Boken handlar även om sveket från hennes vänner när anmälan kom.
Frances är en skärpt och distanserad praktikant hos en litterär agent i Dublin, med Bobbi som sin självupptagna bästa vän och före detta flickvän. Vid en poesikväll möter de det äldre paret Nick och Melissa. Frances, motvilligt imponerad av dem, inleder en flirt med maken Nick som snart blir till något allvarligare. Komplexa kärleksförbindelser och skiftande lojaliteter uppstår mellan de fyra, och när Frances relationer med Nick, hennes olycklige far och Bobbi börjar skälva i grunden blir det allt svårare för henne att behålla sin distans.
Samtal med vänner är en roman om samtida avundsjuka, klass, sex, politik, vänskap och kärlek, berättad med värme.