Arga bibliotekstanten:
Boktips

Arga bibliotekstanten: "Gå hem. I tid. Utan tjafs. Tack."

Bibliotekarieyrket handlar inte om liv och död, men forskning visar att bibliotekarier ändå känner sig lika stressade som sjuksköterskor. Arga bibliotekstanten vet varför. Och vad vi kan göra åt det.

Av: Arga bibliotekstanten
Publicerad: 13 mars 2019

Bibliotekarieyrket handlar inte om liv och död, men forskning visar att bibliotekarier ändå känner sig lika stressade som sjuksköterskor. Arga bibliotekstanten vet varför. Och vad vi kan göra åt det.

Läs också: Arga bibliotekstanten: ”Att bibliotek slänger böcker jämförs med censur”

För många år sedan hade jag en kollega som tidigare jobbat i sjukvården som brukade säga: Det är inte så farligt om vi gör fel, det är ingen som avlider! Och det är ju sant, biblioteksarbete handlar väldigt sällan om liv och död (även om det faktiskt hänger en defibrillator i entrén).

Men en studie på Linköpings universitet i höstas visade ändå att bibliotekarier känner sig lika stressade som sjuksköterskor. Hur kommer det sig undrar ni kanske? Här är några av anledningarna.

Ofta svårt underbemannade

Eftersom alla är välkomna till biblioteket kommer inte bara de som vill söka information och låna böcker, utan även de som inte har någon annanstans att ta vägen: alkohol- och drogmissbrukare, hemlösa, stökiga ungdomsgäng. Det kan vara svårt att balansera respekten för allas rätt att vistas där med rätten för alla att också känna sig trygga och få vara ostörda.

Dessutom är biblioteken ofta svårt underbemannade på grund av ständiga besparingar, trots att trycket från besökarna är lika högt som tidigare.

Läs mer: 7 varma och härliga böcker om att hitta kärleken i bokmiljöer 

Gigantiskt svek mot de äldre

Teknikstress är ett annat stort problem, inte bara på bibliotek utan i hela samhället. Att det nu är nästintill omöjligt att kontakta myndigheter och företag utan uppkoppling och e-postadress är ett gigantiskt svek mot den äldre generationen som inte hängt med i utvecklingen. Men även yngre kan vara osäkra och ovana.

Läs mer: Sex sagolika bibliotek att vila ögonen på 

Vill du printa, scanna eller låna en dator går det bra, men många kommer för att de behöver hjälp med sökning, fylla i blanketter eller göra bankärenden, vilket kan vara grannlaga uppgifter som ibland faller utanför personalens ansvarsområde. Vissa som är ovana vid datorer och skrivare vägrar erkänna att de inte vet vad de gör och tar sedan ut sin frustration på personalen när det inte går som de vill.

Det här kan DU göra

Det är över huvud taget inte så ovanligt att folk tar sig friheten att skälla över allt möjligt: ”TVÅ kronor för en kasse?” eller ”jag måste boka flygbiljett men jag hittar f-n inte Raynar!” eller ”näru, den boken har jag aldrig lånat och förresten har jag lämnat tillbaka den för länge sedan!”

Men vad kan jag göra för att minska personalens stress? undrar du säkert nu.

Tack för att du frågar. Jag har faktiskt några enkla tips här:

  • Lägg inte ansvaret för din bristande planeringsförmåga på personalen och förvänta dig inte att kursboken du borde beställt för två veckor sedan ska finnas inne NU. Träng dig inte heller in efter stängning för att kräva utskrift av vis-häftet till bröllopet du ska gå på idag (medan personalen biter sig i tungan för att låta bli att fråga om du möjligtvis fick inbjudan först nu?)
  • Avstå från att säga: Kan du ta och skynda dig lite, jag ska med tåget/bussen/är försenad. För tro mig, personalen jobbar så snabbt de förmår och har inget som helst intresse av att hålla kvar dig i onödan.
  • Rör inte upp himmel och jord om det blir teknikstrul. För det mesta kan personalen inte hjälpa det, de gör vad de kan och blir förmodligen bara ännu mer stressade när du skriker på dem.
  • Ta ansvar för dina handlingar och behandla andra som du själv vill bli behandlad.
  • Och när biblioteket stänger: Gå hem. I tid. Utan tjafs.

Tack.

Boktips!

Magdalena Ribbing: Ribbings etikett
Erika Petersson: Drottningen i kassan

En sida till? Fortsätt läs!