I diktsamlingen Aases död, återvänder Aase Berg till den poetiska världen efter att ha skrivit två romaner och en essä om djur. En påbörjad förvandling till apatisk djuphavsblobb får sin riktning förändrad på grund av kriget, den utmattade modersinstinkten och en rovdjursaggressivitet som vägrar slockna. Det jagande jaget återvänder i en livsavgörande dödskamp, trots att minnet är grumligt och hjärnan känns tom. Med lika obönhörlig och uppfordrande ärlighet som alltid, bjuder Aase Berg på lika knäppa som glasklart skarpa dikter.
Vill du kyssa en rebell? är ett gnistrande såväl som lekfullt lovtal till livet och kärleken. Kärleken har bruna ögon, precis som en grizzly. I dem kan man förlora sig och skåda hela jordklotet och planetens hjärtesår, Grand Canyon, höra skallerormarna på botten, höra rasslet. Det som inte kan kläs i ord blir tårar och kärleken är algoritmen, grundbulten i allt, hela kosmos.
I Dröm, baby, dröm möter läsaren en människa som uppslukats av sin sorg. Men vad är det hon sörjer, egentligen? Alla de dödas död eller bara den egna oförmågan att leva? Bara raden: ”Vi försöker ha ett samhälle här” gör boken läsvärd. Det finns nämligen mitt i mörkret en hel del typiskt Tunedalska underfundigheter som står i fullkomlig samklang med den poetiska smärtan.
Niko Erfani är född år 2000 och debuterar med den vackra diktsamlingen varv, som har en särpräglad stil. Boksidorna innehåller inte mer än en mening var och diktjagets tankar är självmotsägande och bedrägligt renodlade. Bakom enkelheten i de korta raderna finns ett ångestladdat djup. Det allra mest rena och enkla, i det här fallet kärleken till sin förälder, är i själva verket mycket svårt.
Carolina Thorell är en hyllad poet och grafisk konstnär. I hennes nya bok I varje grässtrå såg jag en eld finns en ljuvligt musikalisk dimension. Det är som om man kan höra hennes röst i sitt eget huvud medan man läser, och raderna vaggas fram. Det är väder och växtlighet, sorg och smärta, liv och död som möts på samma sätt som regnet och gräset: ”regnet gräset—två rörelser som möts”. Thorells sjätte diktsamling är en bok du kommer bära med dig länge.
Eva Ströms nya poesibok Jag såg ett träd är ett vittnesmål från det stora pandemiåret. Förutom en mängd vackra skildringar av olika träd så innehåller boken referenser till gammal mytologi, helgon och himlakroppar. Poeten ser på världen och livet både ilsket och extatiskt och med en stor portion lyrisk humor.
Läs ditt namn baklänges
Var hälsad ljuva regnskog
mun under munskydd
hand i handske
rörde vid såret
I Lennart Sjögrens diktsvit är miljön äldreboendets. Jaget beskriver en identitet i upplösning, på randen till döden. Livet har ingen färg längre, äpplet ingen smak. Denna mycket berörande och känsliga diktbok kan läsas i ett enda svep och bjuder på vackra rader som:
Vill du smaka på äpplet
jag orkar inte
inte nu
Händerna som griper om varann
är kvar
en stund, andningarna
som om något knaprade i rummet
så stor är tystnaden nu
”Vems sorger kommer barnet att ärva? Diktjaget räknar ner veckorna och gör plats för en ny berättelse. Hennes mage växer. Hon försöker skilja kroppen från sorgen, sorgen från minnet. Kan minne gå i arv? Där hon befinner sig är handdukarna broderade med släktingars initialer. Hennes förflutna skär sig med den här platsen och snart ska barnet ha ett namn.”
”Saddam Hussein går bredvid mig och berättar om sin nya roman. Han är tacksam för feedback och kritik.”
Athen är kallt på vintern, ändå fortsätter de att vaka och vänta, de nya systrarna på Akropoliskullen, de efterlämnade fem på museet. På Starbucks på andra sidan Plaka sitter hon med sin vita handväska, sin ointresserade pojkvän och sina anteckningsböcker – vad kan hon heta? Euthydikos Kore, Eleni med barnet? Någon sjunger: you were an empty dress that finally…
Men historien börjar i Delfi.
Ballongen handlar om själva varat – ur både kroppsligt och själslig synpunkt. En ballong seglar över himlen och binder samman berättelsen med 1800-talets Ryssland, där vi hittar Anja, Oleg, Kim och Olga. Jörgen Gassilewski skriver självklart och gåtfullt på samma gång.
Det poetiska stjärnskottet Aya Kanbar är född -04 och har redan skrivit in sig på den svenska diktscenen. Hyperverklighet är ett vittnesmål om tiden idag, uppdelat i fem akter.
Lars Norén påverkade kultursverige, inte bara med sina tragedier på scen och i TV, utan även som poet. Hans första diktsamlingar formade dåtidspoesin på 60- och 70-talet. I Avgrunden av ljus har Mikael van Reis gjort ett brett urval av Noréns författarskap, och med den vackra inbindningen och formgivningen av Nina Ulmaja blir det en av de vackrare diktböcker vi har vilat ögonen på, och i.
Erik Lindman Mata blev uppmärksammad för sin starka och berörande debutdiktsamling Pur som tilldelades Borås Tidnings debutantpris. Nu är han tillbaka med en intermedial diktsamling med titeln Liten lek. Poesin beskrivs som ”ett dopp ned i tid, åtrå, sinnesintryck och sår”.