Det är inte första gången Sarah Delshads och SelmaStories vägar korsas. Ifjol skrev hon en text här om muslimska kvinnors sexualitet, med utgångspunkt i två nyutkomna böcker, och slog då hål på en rad fördomar om kvinnor som tror på och lever med islam.
— Det finns en föreställning om att muslimska kvinnor inte sitter i förarsätet i sina liv. Att det alltid finns en man bakom och att hon inte vet sitt eget bästa. Det här ger konsekvenser. Det skapar en känsla av utanförskap.
Sarah Delshad pekar på hur många vill ”rädda” muslimska kvinnor ur det förtryck man antar att de är fängslade i. Men det implicerar också att kvinnan inte själv förmår ta sig ur sin situation om hon skulle vilja.
— Det är förminskande. Man tror islam per definition förtrycker kvinnor. Över huvud taget finns en bild av religion som något för knasbollar och tokiga. Men religion kan också vara frigörande och skänka mening. Och det är klart att det också går att förena med kvinnors rättigheter.
”Det man kan påverka, det ska man påverka”
Det finns, enligt Sarah Delshad, ingen nödvändig motsättning mellan feminism och religion. Hon problematiserar dock i sin bok den muslimska tron att allt är förutbestämt. Står det inte i motsättning till att ta kontroll och styra skutan i livet?
— Jag är av övertygelsen att man kan organisera och ordna sitt liv. Men ändå är livet kanske till vis del planerat av något högre. Vi kan inte påverka allt som händer. Men det man kan påverka, det ska man påverka.
I samtalet med Sarah Delshad återkommer hon till en bild av det moderna samhället som stressigt och prestationsinriktat. Och hon menar i boken att många kvinnor idag nog tar sin frihet för given.
— Man måste hela tiden prestera och producera idag. Jag ville lyfta fram i boken att man inte hela tiden måste duga. Att man kan ta ett steg tillbaka och ibland bara vara lite lat.
Så vi tror att vi är friare än vi faktiskt är i Sverige?
— Det är lätt att alltid peka på andra och säga: Det där är förtryck. Det är mycket svårare med självinsikt. Som om den västerländska kvinnans uppfattning av frihet är den enda rätta. Jag vill rubba på den uppfattningen.
”En muslimsk Carrie Bradshaw
På vilket sätt har detta också med sexualitet att göra?
— Vi lever i ett väldigt sexualliberalt samhälle och det finns industrier som tjänar massa pengar på kvinnors osäkerhet i våra kroppar. Jag har själv sen tidiga tonåren fört ett krig mot kroppen.
Ett av kapitlen i boken heter Sex and the Islam och ställer sig frågan om man kan vara både muslim och sexuellt aktiv.
Du skriver om dejtingvärlden och ger till och med en del handfasta råd om dejting. Hur kommer det sig att du ville ha med det i boken?
— För att jag tror att det finns en föreställning om att muslimska kvinnor inte dejtar och inte har sex, att hon gifts bort. När jag har skrivit den här boken har jag grävt där jag står och utgått ifrån mig själv. Och dejtandet har ju varit en del av mitt liv.
Har du känt dig som Carrie Bradshaw när du suttit och skrivit?
— Jag hade ingen aning om hur svårt det var att skriva en bok. Det har varit smärtsamt att gräva i mig själv. Men jag har också trivts med det och absolut bitvis känt mig som en muslimsk Carrie Bradshaw.
Vill nå tjejer som inte läser böcker
Vad har varit allra svårast?
— Självdisciplinen. Det här projektet har gått igenom barnafödande, pandemi och annat jobb. Men jag har känt att jag måste göra det. Jag har lärt mig att jag är envis.
Vad har läsandet och biblioteket spelat för roll för dig själv i livet?
— Så mycket. Jag jobbar ju på bibliotek och har alltid haft författardrömmar. Men min största dröm med boken är inte att den ska sälja bra eller imponera på recensenter. Jag vill att den ska nå ut till unga tjejer som inte läser.
Har ni jobbat med bokens tilltal utifrån det?
— Ja, boken är ju skriven ganska lättsamt och tillgängligt. Man kan slå upp den och bläddra lite som man vill, och den ska vara underhållande.
Hur känns det att boken finns nu? På biblioteket, i bokhandeln och i folks händer i tunnelbanan.
— Men snälla nån, det är så surrealistiskt… Arbetet med den här idén började 2016. Och den här sortens bok saknas idag. Den litteratur som finns är akademisk och inte underhållande.
Varför behövs din bok? Vad hoppas du kunna åstadkomma?
— Jag vill ju pusha muslimska kvinnor att följa sina drömmar. Att våga ta plats. Men inte för att lyckas i samhället, utan för sig själv.
Bredda bilden av att vara kvinna och muslim
Muslimsk feminist? Ja visst! innehåller också en rad personporträtt. Med det upplägget finns en idé om att göra en kollektiv bok och bredda bilden av att vara kvinna och muslim.
— Det kändes viktigt att lämna plats för andras röster. Från början hade jag en idé om en antologi, och nu fick jag användning av de berättelserna. Jag gjorde ett urval av de som berörde mig.
Muslimsk feminist? Ja visst! ges ut av det feministiska bokförlaget Romanus & Selling, som uppstod precis i rättan tid för Sarah Delshad.
— Jag vet inte hur många möten jag haft med olika förläggare och fått så många nej. Men när jag såg att Romanus & Selling bildats — ett förlag med feministisk inriktning, skickade jag omedelbart ett mail till dem. Och det var precis när jag var på väg att ge upp med projektet.
Bortglömd författare blev förebild i skrivandet
Vem var Fatima Mernissi?
— Hon betyder väldigt mycket för mig och symboliserar den kamp jag för. Hon är sinnebilden av muslimsk kvinnokraft — att påverka världen och inte ge sig. I sin tid var hon väldigt ifrågasatt, och så är det ju fortfarande för oss som vill sätta agendan för muslimska kvinnors rättigheter.
Du tar också upp en aktuell fråga i boken. Ska vi en gång för alla reda ut varför man som icke-muslim ska agera med försiktighet i frågan om slöja eller inte?
— Det där är så känsligt, särskilt i och med Iran nu. Man måste kunna hålla två tankar i huvudet, och kunna stå upp för alla kvinnors rättigheter, inte bara för de som klär sig som du. Varför ska kvinnan vara fri nog att klä av sig men inte fri att klä på sig?
— Det är fruktansvärt när kvinnor i Iran misshandlas på grund av slöjtvånget. Men om man verkligen månar om muslimska kvinnor kan man ju lyssna på vad de som bär slöja själv tänker om slöjan.
Att Sarah Delshad är så pass personlig i sina texter skapar en berörande klangbotten till det annars lättsamma innehållet i boken. Delarna om hennes egna erfarenheter av depression drabbar och går att relatera till. Jag frågar Sarah vad hon tycker är det allra mest angelägna med sin bok.
— Helt klart mitt kapitel om psykisk ohälsa. Om jag kan hjälpa någon enda som mår dåligt är jag glad.