Till tonerna av Jennifer Lopez-låten Let´s get loud och publikens applåder intog kvällens värd Kakan Hermansson scenen på Göta Lejon. Det är den internationella kvinnodagen och dags för Årets Selma som för tredje året i rad prisar feministiska förebilder som gjort avtryck i jämställdhetsdebatten under året som gått.
Kvällen kickades igång med ett scensamtal mellan Helena von Zweigbergk, författare och journalist, och popstjärnan Little Jinder som i höst bokdebuterar. De talade om nyutgivningen av Vita Andersens kultbok Håll käften och var söt som kom ut på 70-talet.
– Straffar det sig att inte vara söt? frågar Kakan Hermansson.
– Ja, det finns en extrem auktoritär rörelse som straffar olika beteenden och sätter press på kvinnor. Boken handlar om kvinnlig vanmakt och hur det kommersiella samhället matar oss om hur vi ska vara, och det är väldigt aktuellt även i dag. På vissa sätt har saker blivit bättre, medan vissa har blivit sämre, säger Helena von Zweigbergk.
– Oavsett om man är offentlig eller inte så tycker jag att många blir spak av att man pratar. Det är mycket snack om att det finns så många kvinnliga artister nu, men jag tycker ändå att man möter ett motstånd, säger Josefine Jinder.
Kvällens andra gäst att inta scenen är den brittiska författaren Candice Carty-Williams. Hon har skrivit den hypade debutromanen Queenie, som beskrivs som en Bridget Jones för vår tid, fast med mer svärta. Det handlar om att vara en svart kvinna i en sexistisk värld, och i romanen ville författaren berätta om saker hon är med om i vardagen.
Vad upplever svarta kvinnor som inte vita gör?
– Mycket handlar om skönhetsideal. Under min uppväxt syntes inga svarta kvinnor i tv eller reklamen, och det fick mig att känna mig maskulin. Det finns en föreställning om att vi är arga, sexiga och högljudda – men jag kände mig inte som något av där när jag växte upp. Att skriva boken handlade mycket om att förstå mig själv och min identitet.
Vad har du fått för reaktioner?
– Många känner igen sig och menar att de känner sig mindre ensamma. Det handlar om att man inte behöver vara så perfekt, att det inte är hållbart.
Kvällens första pris delades ut till Soha Osman. För sitt projekt Ung och trygg fick hon pris i kategorin Årets Selma Junior.
– Jag är jätteglad för det här priset, det är första gången jag verkligen blir hörd av vuxna. Till politikerna därute vill jag säga att de ska lyssna på oss och inkludera kvinnor som ser ut som jag. Hjälp mig att hjälpa andra, sa Soha Osman när hon tog emot priset på scenen av Sara Börsvik, vd på Bonnierförlagen.
Under Årets Selma delades två nya pris ut – Årets Hederpris och Årets röst. Hederspriset gick till journalisterna Kerstin Weigl och Kristina Edblom för deras arbete med boken I händelse av din död, där de i tio år har kartlagt varje fall i Sverige när en kvinna har dödats av sin man.
Ebba Witt-Brattström, författare och litteraturvetare, delade ut priset och sa såhär under kvällen:
– Den viktigaste frågan är männen. De goda männen måste ta tag i de onda och säga: ni skämmer ut hela könet!
Rapparen Silvana Imam delade ut priset i kategorin Årets röst som tilldelades journalisten Matilda Gustavsson. Hon prisades för sin reportagebok Klubben där hon fortsätter sin undersökning av Kulturprofilen och makten i kulturvärlden.
Flera av kvällens samtal handlade om sex ur olika aspekter. Amanda Colldén och Anna Dahlbäck som driver Sveriges största podcast Alla våra ligg och nu är aktuella med boken Kom du?, pratade bland annat om orgasmglappet. Penetrationssex får ett stort fokus när man pratar om heterosexuellt sex, och här visar studier det många redan vet: att män oftare får orgasm än kvinnor.
Sofia Rönnow Pessah, aktuell med boken Männen i mitt liv, och Arazo Arif, aktuell med diktsamlingen mörkret inuti och fukten, talade om sex och gråzooner.
– Det finns så mycket otydligheter och gråzooner när det gäller sex och vad som är ett övergrepp. Det är en sak att ha hittat den frigjorda rollen där man är den som tar initiativ till sex men nästa steg då – vad vill jag i själva sexet? Det handlar om att hitta sina egna gränser även inom själva akten. Många känner igen sig och då är det lättare att se vad som är fel.
Den finska författaren Saara Turunen, aktuell med romanen Sidopersonen, var en av kvällens deltagare. Hon talade om kvinnor och skapande och på frågan om vad hon tror skulle bana vägen för fler kvinnor sa hon såhär:
– Jag tänker på citatet ”Det är radikalt att gilla kvinnor” och att man oavsett om det gäller kvinnor i politiken, sporten eller kulturen måste försöka att inte döma dem utifrån saker som vad de har på sig eller hur deras röst låter. När det gäller författarare så kan böcker bli klassiker om de blivit refererade till tillräckligt många gånger, och därför kan vi faktiskt påverka vad som blir framtidens klassiker.
Kroppsaktivisten Kajjan Andersson, aktuell med boken Livsviktigt, stod för kvällens sista scensamtal. Hon pratade om hur hon tyckte illa om sin kropp redan som 4-åring, och hur viktigt det är att vi inte trycker ner kroppshat i våra barn.
– Vi kan göra många fel, men det är samtidigt lätt att göra rätt. Sluta att prata vikt med barnen och föregå med gott exempel. Det är hos dig det börjar så var den förälder som äger sin kropp och visar att du är bekväm med den.
Tillslut var det förstås dags att tillkännage kvällens stora vinnare. Kultur- och demokratiminister Amanda Lind var på plats för att dela ut priset Årets Selma som 2020 tilldelades Amal Said och Deqa Abukar från organisationen Womenisa. Med deras nätverk för kvinnor vill de minska köns- och ursprungssegregationen och bana väg för framtidens kvinnliga ledare och talanger.
– Tro på din egen förmåga och kroka arm med andra som har samma mål. Med uthållighet och samarbete kommer man långt, sa vinnarna när de tog emot priset på scenen.